KNJIŽEVNOST
ŠTA JE KNJIŽEVNOST I ZA ŠTA SLUŽI?
Jedno od najčešće postavljenih pitanja u vezi sa
književnosti jeste: za šta ona služi? Od trenutka kada započnemo svoje formalno
obrazovanje, učitelji, nastavnici i profesori nas uvjeravaju da je književnost
bitna radi ljepšeg izražavanja. Što
više književnih djela pročitamo, naš vokabular postaje bogatiji, to je sasvim
logično. Međutim, iako lijepo izražavanje jeste bitno, ono je samo jedna od
zgodnih nuspojava prilikom čitanja književnosti.
Prije nego što se upustimo u odgovaranje na
pitanje za šta služi književnost, trebamo prvo znati šta je ona. Mnogi
teoretičari književnosti su dali svoje definicije književnosti kao ljudske
pojave.
Književnost kao oponašanje stvarnosti
Jedna takva definicija književnost definira kao
oponašanje stvarnosti. Od antičkog doba pa sve do danas tako se provlači pojam mimesis ili mimeza koji vodi porijeklo od grčke riječi mimos što znači imitacija ili
oponašanje.
Prema grčkom filozofu Platonu, dobra književnost
nam omogućava da objektivno sagledamo neki događaj koji je opisan, što nam
omogućava da ga kritički analiziramo. Njegov učenik Aristotel, međutim, smatra
da takva književnost koja isključivo proizlazi iz intelekta ne može zadovoljiti
naše emocionalne i psihološke potrebe. On smatra da književnost mora doći iz
srca kako bi u nama mogla izazvati katarzu, tj. pročišćenje.
Književnost kao umjetnost riječi
Druga definicija književnosti koja se često javlja
u književnoteorijskim krugovima definira književnost kao umjetnost riječi. Ona
kao svoje izražajno sredstvo bira riječi te na taj način pokušava da nam ukaže
na razne načine na koje riječi možemo koristiti kako bismo stvorili umjetničko
djelo.
Ruski kritičar Roman Jakobson definira književnost
kao „organizirano nasilje izvršeno nad uobičajenim govorom“. Time se oslanja na
mišljenje ruskih formalista koji smatraju da književnost treba da koristi
riječi kako bi njima istaknuli postupak „oneobičavanja“. Isto kao što slikari
koriste boje, oblike i linije kako bi stvorili sliku koja će nas zapanjiti
svojom neobičnošću, tako i književnik treba koristiti riječi kako bi stvorio
književno djelo koje je drugačije od našeg svakodnevnog govora.
Književnost kao komunikacija
Treća definicija književnosti koju ćemo spomenuti
definira književnost kao vrstu komunikacije. Ta komunikacija se odvija na
razini pisac – djelo – čitatelj.
Međutim, osobina komuniciranja koju književnost posjeduje nije samo ograničena
na taj model.
Književnost je jedna od najmoćnijih alatki kojima
raspolaže ljudska vrsta. Pomoću nje, mi smo u stanju proživjeti prošlost iz
pogleda ljudi koji su živjeli prije više stotina, pa čak i hiljada godina. Kroz
njihova iskustva mi možemo steći utisak o tome kako se razvio čovjek i svijet
oko njega; uočiti sličnosti i razlike sa današnjim stanjem i uvidjeti koje su
osobine čovjeka kroz vijekove ostale nepromijenjene.
Međutim, moć književnosti ne prestaje kod
putovanja u prošlost. Ona nas može smjestiti u bilo koju kulturu; na mjesto
bilo kojeg čovjeka na planeti kako bismo iz njegove ili njene perspektive
vidjeli svijet. Time čitanje postaje način na koji uspijevamo razumjeti život
kroz tuđe oči, kroz tuđi glas, kroz tuđu dušu.
Književnost nam pruža jedinstvenu priliku da
proživimo tuđa iskustva, tuđe greške, da iz njih naučimo. Ona nam omogućava da
upoznamo sve moguće tipove ljudi i da putem toga shvatimo ponašanje ljudi iz
našeg stvarnog života.
Svrha književnosti
Pitanje svrhe književnosti je pitanje svrhe
umjetnosti. Otkada postoji čovjek, postojala je potreba da se on izražava. Mi
možemo do sutra raspravljati o tome da li umjetnost ima svrhu ili ne, ali činjenica
je da je ona od pamtivijeka sastavni dio naših života, te je moramo prihvatiti
kao jednu od osnovnih ljudskih potreba, što ni u kojem slučaju ne znači da nema
svrhu.
Književnost nas uči šta znači biti čovjek; šta nas
pokreće, šta nas i druge motivira da činimo ono što činimo. Čitajući dobru
književnost, mi prolazimo kroz iskustva za koja bi nam bilo potrebno nekoliko
života da ih proživimo.
Većina književnih djela tematizira probleme u
društvu, te nam na taj način pružaju priliku da kritički razmišljamo o rasizmu,
nacionalizmu, spolnosti, kulturi i nepravdi. Pomoću književnosti mi možemo tim
problemima pristupiti kritički iz različitih pogleda i tako dobiti jedan bolji
uvid i jasniju sliku o datom problemu.
Što više dobrih književnih djela pročitamo, to postajemo
osjećajniji prema sudbinama ljudi oko nas. Postaje nam jednostavnije razviti
empatiju i suosjećati čak i s onim osobama s kojima ne dijelimo nužno isto
mišljenje. Skloniji smo odustati od preranog prosuđivanja i osuđivanja.
Jednostavno rečeno, razvijemo sluh za ljude oko nas i njihove potrebe.
Čitanje vješto napisane književnosti je kognitivna
aktivnost koja doprinosi našoj sposobnosti da suosjećamo sa drugima, da
stvorimo empatiju prema ljudima oko sebe, da ih bolje razumijemo. Književnost
nama otkriva da ljudi oko nas nisu samo statisti, nego, isto kao i mi, bića sa
svojim strahovima, čežnjama, željama, vrlinama i manama.
To uviđanje: da smo svi ljudi i da, nebitno s koje
smo tačke planete, svi imamo iste strahove, nedoumice i brige, je, prema mom
mišljenju, jedno od najvećih dostignuća književnosti.
Nema komentara